Mitől funkcionális edzés a funkcionális edzés?

Ács Ferenc

Ács Ferenc

Ez komoly vitatémává is fajulhat, hisz sokan fogalmazták már meg, hogy mitől is funkcionális egy funkcionális edzés. Engedjétek meg, hogy a saját gondolataimat osszam meg veletek a témában.

Elöljáróban kijelenteném, hogy minden edzésnek van helye és módja, főleg ha tudjuk, miért csináljuk. Azt nem fogadom el, hogy azért, mert más azt mondta vagy a szomszéd is azt csinálja, vagy ismertem egy embert, akinek volt ismerőse, aki ettől lefogyott, megizmosodott, szaltózni tudott. Tudjuk az ok-okozatot és a miérteket a választott edzésünknek.

Én hiszem azt, hogy a tanítványaimnak igenis tudniuk kell, melyik programot miért csinálunk, és általában a program elején sok időt töltünk el, hogy megismerjék és tudják a program lényegét. Minap mondtam, hogy a veterán tanítványaim már többet tudnak az edzésről és az emberi test működéséről, mint jó pár edző. Szóval visszatérve, a funkcionális edzés az, mely az emberi test természetes funkcióit utánozza. Paff, itt kinyilatkozás történt és most ezt lehet 1000 darabra, ízekre szedni. Miért ne lehetne a Scott-padon bicepszezés egy emberi mozgás funkcióra hajazó dolog, de akár a hason csúszás vagy a kétkanalas csokifagyievés? Úgy gondolom, hogy pár tényezőnek meg kell felelnie a leírásnak.

1. Bár minden sportként űzhető, tényleg fejlessze az ember mozgásmintáit, izomzatát, idegrendszerét és egyéb testi funkcióit a hosszabb és egészségesebb élet irányába.

2. NE ártson!!! Egyik legfontosabb tényező, hogy amit csinálunk, abból végeredményben, hosszabb időintervallumban nézve (mondjuk 1-3 hónap) jobban jöjjünk ki, mint belementünk.

3. Az emberi funkciók alá ne akarjunk beleerőltetni hátrafelé sétát, de akár az Atlasz-kő megemelése is már inkább az erőemelés kategóriája és nem feltétlenül a funkcionális edzésé. És bár a deadlift (holt súly = mozdulatlan súly elemelése a földről) ide tartozik, a világcsúcs megközelítése már nem.

4. Ésszel végzett gyakorlatok. Bosu labdán egyensúlyozva fejjel lefelé tartott kettlebellen lévő még egy kettlebell egyensúlyozásának sokkal több a veszélye, mint a haszna. És itt át is csapunk a következő pontba:

5. Több haszna legyen, mint veszélye. Ne 49–51%-ban, hanem inkább 80% hasznos – 20% helytelen használat esetén veszélyes.

6. Ne magunk találjunk ki gyakorlatokat. Vannak bevált, több száz éve tesztelt gyakorlatok, mint elemelés, fej fölé nyomás, húzódzkodás, kettlebell swing és számos gyakorlat.

7. A konditeremmel szemben, funkcionális edzést általában egy gyakorlott és jól képzett (válasszunk ilyet) edző kíséretében végezzük, aki figyeli hibáinkat és pontos utasításokkal lát el minket a gyakorlat elvégzése céljából.
Ezek az alapszabályok, így ha hasonló edzéseket keresünk, akkor ezek mentén kezdjünk el érdeklődő csápjainkkal tapogatózni.

Ács Ferenc

Ács Ferenc

Hasonló cikkek

A Január nem egyenlő a változással

Itt a Január a nagy változások hónapja. Elkerülhetetlenül Decemberben lelassulunk, félbehagyunk munkákat vagy már lezárjuk őket, hogy aztán Januárban vegyük újra elő őket. Tapasztalataim szerint egyébként már nem a Január 1.-e a változások időszaka, hanem a körülbelül Január az 🙂

Tovább olvasom »

Újranyitás!

Ez a gondolat jár a fejemben, de a hosszú hibernáció után szeretném feltárni előttetek mivel jár ez. A covid időszak számtalan nehézséget okozott egy edzőteremnek. Míg számtalan kutatás mutatta, hogy az elhízás súlyosbítja a tüneteket, az izolációval fellépő mentális panaszokon

Tovább olvasom »

Akkor most mi is van?

Akkor most mi is van? Jössz haza? Kanadából? – hangzottak el barátom kérdései, aki már abszolút elveszett abban, hogy hol és mikor és miért is járunk ott. Ugye ott hagytam abba, hogy bevonultunk két hétre egy elzárkózós buborékba, hogy már

Tovább olvasom »